Groeien

Samen naar een efficiënte tomatenteelt

Agro Care en Van Iperen werken nauw samen bij het telen van de beste tomaten. Van Iperen ontzorgt, zegt Frans van Antwerpen van Agro Care. “Dat zit ‘m in een open communicatie, goede service en continue bereikbaarheid.” Ook Henk van Gurp en Lydia Bakker van Van Iperen ervaren de samenwerking als positief. “Een vooruitstrevende partij als Agro Care houdt ons scherp. Het bedrijf inspireert ons mee te groeien met onze klanten.”

Het gesprek met Frans van Antwerpen en Sjoerd Beukers van Agro Care en Henk van Gurp en Lydia Bakker van Van Iperen vindt plaats op een van de locaties van Agro Care op Agriport in Middenmeer. Oprichters Philip van Antwerpen en Kees van Veen bouwden hier tussen 2007 en 2017 onder het motto ‘No limits. No nonsense’ twaalf kassen van in totaal 136 hectare glas; in 2019 werd er nog een bestaand bedrijf aangekocht. Daarnaast heeft de tomatenteler vestigingen in het Westland, Zeeland, Frankrijk, Marokko en Tunesië. “Dat betekent dat we gebaat zijn bij een betrouwbare partner voor advies/begeleiding, inkoop en logistiek”, zegt Frans van Antwerpen, manager Bedrijfsbureau bij Agro Care.

Inkoopvoordelen

Agro Care startte in 2013 met een groot project in de woestijn van Tunesië, dat in totaal 160 hectare glas moet gaan beslaan. De locatie Dessert Joy (40 hectare) is in productie, het tweede project Hicha Joy is inmiddels met 30 hectare operationeel, in september komt daar nog 20 hectare bij. Agro Care en Van Iperen werken op inkoop en logistiek heel intensief samen om de juiste goederen en producten tegen het liefst zo’n scherp mogelijke prijs in Tunesië te krijgen, aldus Lydia Bakker, coördinator meststoffen binnendienst bij Van Iperen. “De volumes die daar nodig zijn worden steeds groter, dat heeft inkoopvoordelen. Wij zorgen ervoor dat alles in volle containers rechtstreeks naar Tunesië gaat.”

‘DOUANE IN TUNESIË SNAPT NIET ALTIJD WAAROM WE FLESJES WATER OPSTUREN’

Dat is soms een behoorlijke uitdaging, vervolgt zij, vooral waar het de papierwinkel betreft. Zo bestelt Bakker de vaste meststoffen voor Agro Care Tunesië bij het zusterbedrijf Van Iperen International. Daar worden de inklaring en documenten geregeld, die naar de douane in Tunesië worden gestuurd om in te klaren en te declareren. Pas dan mag de container de haven uit, legt Bakker uit. “Bij meststoffen zijn de juiste documenten heel belangrijk om de grens over te mogen gaan. Zo mogen we meststoffen met een bepaald nitraatgehalte niet leveren, tenzij er een precusorenverklaring is getekend.” Tot nu toe gaat dat heel goed, vult Van Antwerpen aan. “Er heeft nog nooit een container ergens vastgestaan.”

Voedingsschema’s

Van Iperen heeft een goed beeld van de ontwikkelingen op de meststoffenmarkt, zegt Bakker. “Ons meststoffenteam volgt dagelijks de prijsontwikkelingen en houdt de transportkosten in de gaten. Wij adviseren aan de klant wanneer het het juiste moment is om in te kopen en voorraden op te bouwen. Soms is het verstandiger even te wachten, omdat de prijzen van meststoffen gaan dalen, wat we de klant dan ook adviseren. We communiceren voortdurend met de inkopers van inkooporganisatie CombiCoop over prijsontwikkelingen.” Van Antwerpen is content over de open communicatie over marktontwikkelingen en het meedenken in het juiste moment van kopen.

Sjoerd Beukers is senior manager teelt op een van de locaties in Middenmeer. Vanaf de start in 2007 worden daar vloeibare meststoffen gebruikt voor sporenelementen en hoofdelementen. De sporenelementen bestelt Beukers zelf bij Van Iperen, de hoofdelementen worden automatisch besteld via niveaumeting op de tanks. Alle meststoffen hebben een eigen niveauhoogte, vertelt Henk van Gurp, technisch specialist bemesting en biostimulanten bij Van Iperen. “Wanneer het niveau van de meststoffen onder het minimale niveau komt, wordt automatisch een order bij Van Iperen in het systeem gezet. Als een tank op bestelniveau komt, wordt ook gekeken hoe vol de andere vaten op het bedrijf zijn en of we die ook kunnen vullen. Er wordt zelfs naar de voorraden van buren gekeken, om de logistiek zo efficiënt mogelijk in te richten.”

Water-analyse

Het drainwater in de tomatenkassen wordt gerecirculeerd, om op water en voedingsstoffen te besparen. Elke dinsdag gaat een monster naar het lab om te zien welke voedingsstoffen er nog in het water zitten. Aan de hand van deze analyses wordt het voedingsschema aangepast. Daarnaast stuurt Beukers elke donderdag een mail naar Van Iperen over de stand van het gewas. Ook die gegevens worden in het nieuwe voedingsschema meegenomen, dat door Van Gurp wordt opgesteld. “Al het drainwater wordt hergebruikt, we voegen ongeveer een derde nieuwe meststoffen toe”, zegt de technisch specialist. “Op basis van het gietwatermonster kijken we of alles klopt of dat er extra voedingsstoffen aan de planten moeten worden gegeven.” Van Gurp helpt ook in Tunesië met bemestingsvraagstukken en voedingsschema’s. Er wordt wekelijks op maandag een wateranalyse naar Nederland opgestuurd. Dat levert nog wel eens problemen op, weten ze bij Agro Care en Van Iperen. “De douane in Tunesië snapt niet altijd waarom mensen flesjes water opsturen”, lacht Van Antwerpen. “Dan kan het zomaar zo zijn dat een watermonster een week blijft liggen.”

Van Iperen heeft een nieuw meststoffenrekenprogramma ontwikkeld, waarmee telers zelf de voeding kunnen berekenen waar het gewas behoefte aan heeft. Na het invoeren van de analyse berekent het programma het recept voor vloeibare of vaste meststoffen, zodat het gewas precies de nutriënten krijgt die het nodig heeft. Agro Care maakt deels gebruik van dit programma, aldus Van Gurp. “In Tunesië hebben we een training gegeven hoe met het rekenprogramma om te gaan. Sjoerd heeft ervoor gekozen dat ik die berekeningen voor hem uitvoer.”

Goede service en stuk rust

Sjoerd Beukers en Frans van Antwerpen zijn erg tevreden over de samenwerking met Van Iperen. Van Iperen ontzorgt, zegt Van Antwerpen. “Dat zit ‘m in een open communicatie, goede service en continue bereikbaarheid. Er gaat op woensdag een vrachtwagen met goederen van Nederland naar Tunesië. Als wij op dinsdag bellen dat we nog iets nodig hebben, kan dat altijd worden geregeld.” Beukers vervolgt: “Het is prettig om een vast contactpersoon te hebben. Ik kan Henk altijd bellen als er een probleem is of een vat leeg raakt. Dat geeft een stuk rust omtrent bemesting. Laatst had ik advies nodig over hoever we konden gaan met het verlagen van stikstof in de teelt. Dan bel ik Henk om daarover te sparren.”

Een partij als Agro Care is belangrijk voor ons, besluit Henk van Gurp, die onlangs samen met Lydia Bakker op bedrijfsbezoek in Tunesië is geweest. “Het zijn vooruitstrevende tomatentelers.” Lydia Bakker: “Het bedrijf houdt ons scherp en inspireert ons mee te groeien met onze klanten.”

Deel dit artikel
Terug naar artikelen