Werken&Leren

Groen Doen in de Klas

Gerenommeerd bloemsierkunstenaar, oprichter van het online platform Flower Factor, designer, schrijver en educatief auteur: meesterbloembinder Pim van den Akker is van vele markten thuis. ‘Groen’ loopt als rode draad door zijn leven en zijn professionele avonturen. Als bedenker van Groen Doen in de Klas, een hybride leerlijn voor leerlingen van groep 5 tot en met 8, wil hij kinderen enthousiast maken voor een carrière in de groensector. Maar daar heeft hij wel support vanuit de sector voor nodig.

Groen Doen in de Klas begon als de ambitie van ‘een gekke krullenbol uit Delft’, zoals Pim van den Akker naar zichzelf verwijst. Als kind was hij al een buitenbeentje. Gehinderd door dyslexie, blonk hij niet uit op de basisschool, waar creatieve vakken toch al een ondergeschoven kindje waren. Zijn leraren vermoedden waarschijnlijk niet dat in die krullenbol een schrijver schuil ging. Op het schoolplein was hij vaak het mikpunt van pesterijen. In zijn vrije tijd liet hij de bewoonde wereld dan ook het liefst zo ver mogelijk achter zich en was hij vaak in de natuur te vinden, waar zijn passie voor groen opbloeide.

Flower power

“Ergens rond mijn zestiende wist ik dat ik iets met bloemen wilde gaan doen. Na mijn opleiding tot Bloemsierkunst ben ik in 1999 voor mezelf begonnen als bloemsierkunstenaar. Op mijn eenentwintigste ben ik ook gaan schrijven over mijn passie, wat resulteerde in Floral Composition, mijn eerste boek. Inmiddels heb ik acht boeken geschreven, die in zo’n veertig landen worden uitgegeven. Veel van die landen heb ik ook zelf bezocht om mijn boeken te promoten, presentaties te geven en demo’s bloembinden te verzorgen”, vertelt Van den Akker. Sinds 2012 deelt Pim van den Akker zijn florale kennis en passie ook op een andere manier, op het door hem in het leven geroepen online platform Flower Factor. “Dat is ontstaan uit de ambitie om zowel professionals als consumenten te inspireren om méér met bloemen en planten te doen, en zo meer kleur te geven aan hun leven. De website staat vol met tutorials, fotografie en tips & tricks.” Inmiddels is Flower Factor uitgegroeid tot een internationaal podium voor de sierteelt en telers, groothandels, toeleveranciers en brancheorganisaties wereldwijd.

‘WE HEBBEN AMBASSADEURS, EEN NETWERK ÉN FUNDING VANUIT DE SECTOR NODIG’

Schot in
de roos

In 2016 ontsproot er alweer een nieuw idee aan zijn brein: een ‘groene’ leerlijn voor het basisonderwijs, zodat kinderen al op jonge leeftijd met bloemen, planten, groenten en duurzaamheid in aanraking komen, en leren over de mogelijkheden in de groensector. “Kinderen die bijvoorbeeld bloemist, hovenier of teler willen worden, lopen op het vmbo en mbo tegen instroomproblemen aan. Op basisscholen is weinig aandacht voor ‘groene’ beroepen. Die kloof wilde ik dichten. Toen ben ik met mijn idee de boer op gegaan. Iedereen was enthousiast, maar er waren altijd mitsen en maren. Vervolgens ben ik in mijn eigen netwerk op zoek gegaan en binnen twee jaar was de funding rond. In het voorjaar van 2018 ben ik gestart met de leerlijn voor groep 5/6. Dat was een schot in de roos. Binnen twee weken werkten al zo’n 67.000 kinderen met het boekje Lente”, vertelt Van den Akker over de leerlijn, die aan de hand van themalessen de vier seizoenen volgt en dan ook bestaat uit vier werkboekjes, verrijkt met een digitale leeromgeving.

1,8 miljoen leerlingen

“Door de seizoenen te volgen, komen bloemen, planten, groente en fruit écht tot leven. Kinderen leren alles over de kweek en verzorging. Inmiddels is Groen Doen in de Klas ook in groep 7/8 geïntroduceerd. Het lesmateriaal voor groep 3/4 moet nog worden ontwikkeld. Hiervoor zijn we nog op zoek naar funding. Straks is er dus een doorlopende leerlijn voor de hele midden- en bovenbouw in het basisonderwijs. Op dit moment maakt al 14 procent van alle basisscholen in Nederland gebruik van het lesmateriaal. Dat komt neer op circa 250.000 kinderen. Onze ambitie is dat binnen drie jaar 85 procent, of 1,8 miljoen kinderen, met de leerlijn aan de slag gaat. Scholen zijn enthousiast en geven ons een 8,3 als rapportcijfer”, vertelt Van den Akker.

Ondanks het goede rapportcijfer, komt Pim van den Akker vaak voor gesloten deuren te staan als hij bij bedrijven aanklopt voor funding. Terwijl de groensector zich terdege bewust is van de noodzaak om de bedrijfstak te populariseren onder de jeugd. “Er wordt vaak geroepen dat we kinderen en jongeren moeten inspireren en enthousiasmeren voor een loopbaan in het groen. Dan wijs ik op onze mooie leerlijn. Maar als je dan zegt dan je meer middelen nodig hebt om dit te kunnen blijven doen en verder te groeien, wordt het opeens lastig. Dan wijzen bedrijven opeens naar elkaar en zeggen ze dat je bij een ander moet zijn. Als je morgen ergens de vruchten van wilt plukken, moet je vandaag een zaadje planten. De kinderen die met Groen Doen in de Klas aan de slag gaan, zijn over tien, vijftien jaar immers je werknemers en klanten”, zegt hij.

Mooi uithangbord
voor bedrijven

De structurele krapte op de arbeidsmarkt is een gegeven. “We komen vooral handjes tekort. Groen Doen in de Klas kan bijdragen aan het oplossen van dat probleem door het kweken van mensen met groene vingers én een duurzame mindset. We willen het lesmateriaal zo goedkoop mogelijk houden en toegankelijk maken voor zoveel mogelijk leerlingen. Daar hebben we ambassadeurs, een groter netwerk en eenvoudigweg funding vanuit de sector voor nodig. We hebben inmiddels ook het keurmerk Leren voor duurzame ontwikkeling, wat een mooi uithangbord is voor onszelf én de bedrijven die ons supporten. Als de sector zich en masse achter deze leerlijn schaart, versterkt dat onze duurzame, groene boodschap. We hebben ook ambities in buurlanden, waarmee Nederland er een mooi exportproduct bij zou kunnen krijgen”, besluit Van den Akker.

Deel dit artikel
Terug naar artikelen