Innoveren

Health Food Wall: slimme koelkast

Health Food Wall is de moderne oplossing voor snelle, makkelijke en gezonde take-away producten. De intelligente koelkast won vorig jaar de Topsector T&U Innovation Prize 2023, voor een innovatie die aantoonbaar bijdraagt aan gezonder eten én leven. Oprichters Anouk Snelders en Tom Meijer zijn klaar voor de volgende stap: de datagedreven optimalisatie en automatisering van het fullservice systeem.

Als afgestudeerd diëtist viel het Anouk Snelders op dat ze tijdens treinreizen nergens op een NS-station een verse, gezonde en snelle snack kon vinden. Dat inspireerde haar in 2017 om een businessplan te schrijven voor een ‘slimme koelkast’. Samen met businesspartner Tom Meijer ontwikkelde zij Health Food Wall, een gezond alternatief voor de vette hap uit de muur. De eerste locker automaat werd in 2018 geopend in Amsterdam en trok gelijk de aandacht van Schiphol Airport. “En dus zaten we al snel bij Schiphol aan tafel”, vertelt Snelders.

'Health Food Wall is veel meer dan een cateringoplossing'

Geen voedselverspilling

De automaat op Schiphol werd gevuld met maaltijden, maar de founders ontdekten dat er ook behoefte was aan een ander soort assortiment: de wrap & go-producten, op kantoren, universiteiten/hogescholen, sportscholen en in ziekenhuizen. In 2019 werd de intelligente koelkast geïntroduceerd, een flexibele, 24/7 beschikbare en gezonde kantine-oplossing. Deze koelkasten worden gevuld met foodproducten op basis van data. “De productmix verschilt per sector”, zegt Snelders. “Op Schiphol vullen we de automaat met andere producten dan op een kantoor in Eindhoven.”

Volledig plantaardig

Door de slimme techniek achter de walls weten Meijer en Snelders precies welke producten op welke locatie bestsellers zijn, wat er op welk tijdstip wordt gekocht, of mensen betalen met een pinpas of de speciale Health Food Wall-app en wie een nieuwe of terugkerende klant is. “Daardoor kunnen we de productmix per locatie voortdurend optimaliseren”, legt Meijer uit. “We weten ook welke combinaties populair zijn, bijvoorbeeld een wrap met een sapje of een andere combi. En we kunnen exact bepalen wanneer nieuwe aanvoer nodig is en welke producten dat moeten zijn. Daarmee ga je voedselverspilling tegen.”

De producten zijn volledig plantaardig, waarmee Health Food Wall inspeelt op de eiwittransitie die gaande is. Volgens Meijer groeit de behoefte naar plantbased producten, de markt is nog lang niet verzadigd. “We merken dat locaties die voor onze slimme koelkast kiezen, heel bewust inzetten op veganistische producten. In de beginperiode leverden we een mix van vega en vegan, maar door voor 100 procent plantbased te kiezen, nemen we die verwarring weg.” Plantaardig leeft nu ook veel meer dan in 2018, vult Snelders aan. “We hoeven ons aanbod niet uit te leggen of te verdedigen.”

Dat betekent overigens niet dat de doelgroep per se veganistisch is, zegt zij. “Daar richten we ons ook niet op. We zien dat onze klant vooral een flexitariër is, die een lekker, vers en gezond product wil snacken. Onze producten zijn niet bewerkt, er zitten geen E-nummers in en ze zijn niet begast. De wraps worden met de hand gevuld en verpakt, we besteden veel personal care aan ons assortiment en de locaties waar de slimme koelkasten staan. Health Food Wall is veel meer dan een cateringoplossing. Dat wordt gewaardeerd.”

Het bedrijf werkt geregeld samen met grote cateraars, als onderaannemer. Snelders: “Wij zijn voor cateraars een aanvulling op hun diensten; een 24/7 verlengstuk van de catering, die vaak maar op bepaalde tijden open is. De verse fridge-oplossing is onze propositie in de markt.”

Constante innovatiekracht

Meijer en Snelders zijn erg blij met de Topsector T&U Innovation Prize 2023. Het is hartstikke mooi om erkend te worden voor je werk, zeggen ze. De startup ontving een kennisvoucher van 25.000 euro om samen met Wageningen University & Research (WUR) de innovatie verder uit te werken en eventuele knelpunten op te lossen.

Daarnaast mag het bedrijf gebruik maken van de kennis en het netwerk van WUR. Dat is heel waardevol voor een startup, zegt Meijer, daar krijg je niet zomaar toegang toe. De jury prees verder de constante innovatiekracht van Health Food Wall en de impact van het businessmodel in de markt.

En daar ligt ook gelijk de ambitie voor de toekomst: Health Food Wall werkt aan de datagedreven optimalisatie en automatisering van het fullservice systeem.

“We komen steeds dichter bij de kern van het businessmodel. We zijn enthousiast en betrokken, dat maakt ons aantrekkelijk”, aldus Meijer.

“We beheersen elke pilaar en bieden excellente kwaliteit waar we achterstaan. Door met externe partners nog meer aandacht aan de software te besteden, zijn we in staat om kwaliteit te leveren en comfortabel te schalen.”

Deel dit artikel
Terug naar artikelen